Uw praktijk profiteert van software met geïntegreerd patiënt-, afspraak- en vaccinatiebeheer, dieridentificatie en behandelingsgegevens.

Digitalisering is alomtegenwoordig. Tegenwoordig kunnen bedrijven in elke branche profiteren van het gebruik van geschikte bedrijfssoftware. Dit geldt ook voor organisaties op medisch gebied. In het volgende willen we enkele van de belangrijkste functies van CRM software voor dierenartsenpraktijken nader bekijken. Op volledigheid wordt echter geen aanspraak gemaakt, het is slechts een overzicht.

Afsprakenbeheer

Het dagelijks leven op medisch gebied is meestal erg hectisch en getimed. Zelfs een kleine vertraging in de ochtend kan ervoor zorgen dat alle verdere afspraken worden uitgesteld. Om lange wachttijden en ontevreden klanten of patiënten te voorkomen, is een centraal afsprakenbeheer nodig. Dit is nog belangrijker in tijden waarin praktijken proberen het aantal klanten in de wachtkamer te beperken om redenen van infectiebescherming. Centraal ingericht afsprakenbeheer zorgt ervoor dat alle medewerkers met dezelfde, juiste data werken en misverstanden worden voorkomen.

Patiëntenbeheer

Patiëntmanagement wordt sterk beïnvloed door administratieve taken. Om dierenartsen echter te laten concentreren op hun kernactiviteiten en de administratieve rompslomp te minimaliseren, kan de juiste CRM software verlichting bieden. Als er bijvoorbeeld een nieuwe klant of patiënt naar de praktijk komt, kunnen hun gegevens direct digitaal worden vastgelegd via een mobiel apparaat. De gegevens worden dus direct in het systeem vastgelegd en er is geen nieuwe, handmatige gegevensoverdracht van een handmatig ingevuld blad naar het systeem nodig. Uiteindelijk profiteert de klant hier ook van, omdat medewerkers vrije capaciteit krijgen om hun zorgen aan te pakken.

Verwerkingsgegevens

Gezondheids- en behandelingsgegevens omvatten alle belangrijke informatie over de medische geschiedenis van een patiënt. Deze gegevens zijn van bijzonder belang voor de uitvoering van de activiteit van een dierenarts. ==Zie ook==*Officiële website De behandelingen die al hebben plaatsgevonden kunnen worden gebruikt om gefundeerde beslissingen te nemen. Om deze reden moet software voor dierenartsen  gezondheids- en behandelingsgegevens in kaart kunnen brengen. Door de centrale oriëntatie van de software hebben alle dierenartsen in gezamenlijke praktijken toegang tot alle belangrijke informatie die ze nodig hebben om hun werk volledig uit te voeren. 

Vaccinatiemanagement

Het uitvoeren van vaccinaties is een van de routinetaken van een dierenarts. Vaccinaties vinden plaats met regelmatige tussenpozen, indien gewenst door de eigenaar. Software voor dierenartsen kan bijvoorbeeld praktijken herinneren aan vervolgvaccinaties door middel van geautomatiseerde meldingen. Als de afsprakenkalender ook in het systeem is geïntegreerd en er geen geïsoleerde, externe toepassingen worden gebruikt, verschijnen er op dit punt direct herinneringen. Op deze manier wordt ervoor gezorgd dat een van de belangrijkste routinetaken van een dierenarts gepaard gaat met zo min mogelijk administratieve rompsloegen.

Identificatie van dieren

Dieridentificatie maakt ook deel uit van de dagelijkse werkzaamheden van een dierenarts. Veterinaire praktijken en faciliteiten zoals dierenasielen moeten technisch zo worden opgezet dat zij dieren kunnen identificeren. Tot een paar jaar geleden stonden op het gebied van dieridentificatie tatoeages in het oor nog centraal. Deze zijn nu vooral vervangen door chips, die met behulp van een bijbehorende lezer uitgelezen kunnen worden. Elke chip heeft een individuele code. Als dit is geregistreerd bij een officiële organisatie, kunnen dieren worden geïdentificeerd door middel van een lezer en worden toegewezen aan een eigenaar. Lezers en bijbehorende software maken dus deel uit van de basisuitrusting van een dierenarts.

Vind de juiste software voor uw dierenartsenpraktijk

Kortom, dierenartsen kunnen veel baat hebben bij software met patiënt-, afspraak- en vaccinatiemanagement. Deze functies ondersteunen dierenartsen aan de softwarekant bij het uitvoeren van centrale activiteiten. Last but not least profiteert ook de klant hiervan. Het is echter belangrijk dat elke dierenartsenpraktijk ook individuele eisen kan stellen aan een geschikt systeem.

In plaats daarvan moeten dierenartsen en andere bedrijven eerst intensief met hun eigen eisen omgaanop zoek naar een geschikt systeem en deze vastleggen in de vorm van eeneisenspecificatie. Dit dient vervolgens als een belangrijke basis voor besluitvorming op een later moment in het softwareproject.